18 במרץ 2025

השאלון || ״חלב״, סרטה של מאיה קניג, עכשיו בבתי הקולנוע

השאלון || איגוד הבמאיות והבמאים בסדרת פרופילים של במאים.יות, עם סרטים בקנה

עם הבמאית מאיה קניג

מאיה קניג היא במאית ועורכת קולנוע. סרטה הארוך השני, “חלב”, יוצא עכשיו לאקרנים, דרמה דיסטופית מצחיקה בכיכוב הזמרת -יוצרת הילה רוח. הסרט מספר על טאלה, מוזיקאית מוכשרת ואם טרייה, שמתקשה לסגור את החודש ופונה לעבוד בסוג של מחלבה שמוכרת חלב אם לאמהות טריות. היא פוגשת  שם שלל דמויות צבעוניות. טאלה מתקשה להשתלב במסגרת החונקת של החברה, וכאשר היא מושעית מעבודתה, היא לוקחת טרמפ עם הנהג שמפזר את החלב לבית הלקוחות, ובמקרה נתקלת באם הבורגנית שמזמינה את החלב שלה. בין טאלה לאם נוצר קשר ושיח עמוק על אמהות.

מה הסרט האחרון שראית בקולנוע?

“אנורה” , ואהבתי מאוד.  היה מרגש. זה אירוע די נדיר בשבילי ללכת לקולנוע, לצערי. לרוב אני רואה סרטים בבית כי מסובך ויקר (כולל בייביסיטר וכו’). זה מוזר להיות ככה ומצד שני לעשות סרטים ולקוות שאנשים יילכו לראות אותם בקולנוע.  זאת חוויה אחרת ופי אלף יותר שווה, לראות בקולנוע. חייבת לחזור לזה.

איזה סרט אחרון היה שווה לראות בקולנוע?

הלכתי לראות בסינמטק את “הקרקס” של צ’ארלי צ’פלין. זה היה שווה מאוד. סרט מצחיק בטירוף,  לא הפסקנו לצחוק. הלכתי עם הילדים ועם אבא שלי.

איזה סרט ראית הכי הרבה פעמים?

אני לא נוטה לראות סרטים כמה פעמים כי יש כל כך הרבה סרטים בעולם, איך אספיק את כולם? כאילו בזבוז לראות שוב סרט שכבר ראיתי, למרות שכשכבר כן יוצא לי לראות סרט פעם שנייה, כמעט תמיד זה משתפר ואני מבחינה במלא פרטים חדשים ורבדים נוספים.  יכול להיות ש”שליחות קטלנית 2″ הוא הסרט שראיתי הכי הרבה פעמים. הייתי ילדה כשהוא יצא, הייתי מאוהבת שם בילד, אז ראיתי כמה פעמים, ומאז שוב ושוב בשלבים שונים בחיים. לאחרונה הראינו לבת הגדולה שלנו. היא קצת פחות התלהבה.

מה אהבת בסרט הזה?

זה אקשן ברמה מאוד גבוהה, וגם יש בו רעיונות כאלה מעניינים – של המכונות, של המחשבים שישתלטו עלינו ויחסלו אותנו, ואיך העולם יכול להיראות. איך אנחנו משמידים את עצמנו. זה גם הרבה זיכרונות מהילדות, הסרט הזה נורא קשור לתקופה שבה ראיתי אותו לראשונה. גם החיבור בין ארנולד שוורצנגר לילד, האופן שבו הם מפתחים קשר למרות ששוורצנגר רובוט, זה מרגש אותי. האופן שבו ג’יימס קמרון משלב אקשן ורגש, זה עובד כל כך טוב שם. חוץ מזה, האפקטים שלו מרשימים גם היום.

אחרי אילו סדרות את עוקבת?

כרגע אני לא עוקבת אחרי אף סדרה וזה מאוד טוב לי, אני אוהבת לראות סדרות, אבל זה גם נורא מחייב ומשתלט על החיים, ואז אני נקשרת לדמויות ועצובה כשזה נגמר.

איזה סרט או סדרה פוצצו לך את המוח?י

לאחרונה ראיתי את “עוברת אורח” של אנייס ורדה, ראיתי אותו כבר פעם ולדעתי הוא השפיע עליי באופן לא מודע ב”חלב”, אם יורשה לי להתלות באילנות גבוהים. ואין באמת דמיון, אבל כן, משהו בדמות של אישה לבד מתנהלת בעולם עם פקלאות (במקרה של חלב , כולל תינוקת), משהו באימג’ הזה, בסטייט אוף מיינד הזה, השפיע. זה סרט שפוצץ לי את המוח כי הוא כל כך מוזר וייחודי ויש בו כל כך הרבה חופש אמנותי שזה מפעים. אין בו ממש עלילה מסודרת אריסטוטלית, ובכל זאת הוא מרתק שזה ממש הישג בעיניי. וחוץ מזה, סנדרין בונר השחקנית, אדירה. לפעמים יש שחקן בסרט שהחיבור שלו עם הדמות כל כך מושלם שזה פשוט ממגנט להסתכל.

מה הגילטי פלז׳ר שלך? סדרה שאת מתביישת לראות, אבל לא יכולה להפסיק?

חתונמי. לא העונה הנוכחית, אבל פעם ראיתי עונה וזה היה הכיף הכי טהור שקיים. אני מבינה איך זה הפך להיות כזה להיט, איך אנשים כל כך אובססיביים על זה. עם כל הציניות ועם כל זה שאתה יודע שהם יודעים ש… אתה אפילו לא באמת מאמין שהם באמת מצפים או רוצים למצוא שם… אבל בלב שלהם, הם באמת רוצים למצוא, יש להם את המקום הקטן הזה בלב שאומר אולי זה יקרה.

די.וי.די או קלטת וידיאו של איזה סרט או סדרה את עדיין שומרת?

יש לי מארז כזה של ג’ון קסאווטס שאני שומרת, אבל אני לא צופה בו כי אין לי יותר מכשיר די.וי.די. אבל העטיפה ממש יפה, שחור לבן סגלגל כזה וג’ינה רולנדס – אי אפשר לזרוק כזה דבר.

מי היוצר.ת שהכי מעניין אותך היום?

הבמאי של “פורס מז’ור” ו”משולש העצבות”, רובן אוסטלנד, מאוד מדבר אליי, למרות שהדברים שלו בכלל לא מושלמים, עדיין, הם תמיד יעניינו אותי. גם גור בנטביץ’, הבן זוג שלי, מאוד מעניין אותי, איך ייצא הסרט הבא שלו, סרט אנימציה באורך מלא. ובכלל, אוהבת מאוד את הסרטים שלו ואת ההסתכלות שלו על העולם. כנ”ל מיכל ויניק, במאית מעולה ונדירה, מחכה לסרט הבא שלה. ויש עוד, כמובן. סתם אלה השמות שקפצו לי לראש.

על מה את עובדת עכשיו?

כרגע יש לי שלוש התחלות של תסריטים, אני ממש מתלבטת באיזה מהם להתמקד, כל הזמן מדפדפת ביניהם, ההכי מפותח מבינהם היה לרגע סדרה ובסוף הבנתי שהוא בכל זאת סרט, “רופא סוף”, על רופא כזה שמלווה אנשים בדרכם האחרונה בהוספיס. סרט על האיש הזה, שזה החיים שלו, שהוא כמו מלאך מוות כזה, והאינטראקציות שלו עם אנשים, עם משפחות. עשיתי תחקיר ובאמת שמעתי סיפורים מצמררים, זה לא סרט מורבידי וקודר כמו שזה נשמע, אני חושבת שיש בסיפור הזה גם המון יופי ואפילו צחוק.

מנהג משונה שרכשת לך בתהליך העבודה?

לפעמים כשאני נתקעת בכתיבה או כשמשהו מכניס אותי לסטרס, אני שמה ביוטיוב את גרסת הקריוקי של איזה שיר שאני אוהבת ושרה אותו, אני כל כך אוהבת לשיר וזה ממש מרגיע אותי ומסדר לי את הראש, כמו מדיטציה. לפעמים אני אפילו מקליטה את עצמי ומקשיבה ומרוצה מעצמי שלא זייפתי. איזה מדהים שאנחנו חיים בעידן שזה אפשרי לעשות את הדברים האלה, ככה, בטלפון, בלחיצת כפתור. אבל מרוב הבחינות האחרות זה עידן פח”.

איזה סרט שינה לך את נקודת המבט?

“קלוז אפ” של עבאס קיארוסטמי האיראני. ראיתי אותו מזמן, אבל אני זוכרת שזה סרט שממש הימם אותי, באיזו פשטות הוא הצליח להעביר רעיונות גדולים, מסובכים, ממש סרט שהרחיב לי את גבולות התודעה והשפיע לי על התפיסה לגבי האופן שבו אפשר לספר סיפור.

סרט אחר שדיבר אליך במיוחד?

“חדר משלו” של מתן יאיר, התרגשתי ממנו מאוד. יש לו מבט מיוחד על דברים – על משפחה שמתפרקת, על התבגרות, על הבנה שאתה יכול להגיע למקום נורא נמוך ואתה נהיה בלתי נסבל לעצמך ולסביבה שלך, ואז אתה עובר איזו פאזה,  ויוצא אחר בצד השני. גם הצופה עובר את המסע הזה יחד עם הדמות. אולי זה גם יושב לי על נקודות אישיות כאלה, וזה חלק ממה שגרם לי להתרגש כל כך. אני אוהבת סרטים שמצליחים להעביר אותך מצד אחד של החוויה האנושית לצד השני, שמלמדים אותך איך לצמוח מתוך הכאב והקושי. הסרט הזה הצליח לעשות את זה עבורי.

גם “בתוך לואין דיוויס” של האחים כהן הוא כזה באופן אחר לגמרי. זה שדמות היא… הוא לא בסדר, לא נחמד, אבל אתה לומד לאהוב אותו. זה האופן שבו הסיפור סופר. בסוף הסרט הוא מופיע בבר עם הגיטרה, ואין המון אנשים בקהל, אבל כצופה אתה ממש מתרגש, כי הוא נגע בך. אפילו אם הוא לא הצליח בעולם שבתוך הסרט, הוא הצליח להגיע ללב שלך כצופה. הוא זוכה לאיזושהי גאולה בתוך הסרט, כי יש לו את עצמו ואת הכישרון שלו, גם אם יש רק שני אנשים בקהל שמתעלפים ממנו.


יש לכם סרט חדש בקולנוע, סדרה חדשה שיוצאת בטלוויזיה, זכיתם בפרס גדול, הגעתם לנטפליקס – ואתם רוצים להופיע בפינת ׳השאלון׳?

מוזמנים לפנות אלינו מראש, נשלח לכם את השאלון, נקבע לדבר, וננסה לשלב אותכם בפרסומים שלנו לקראת יציאת הפרויקט לקהל.

אנא שלחו אימייל לאליה, מנהלת התוכן והפרוייקטים של האיגוד- content@directorsguild.org.il