31 במאי 2021

איגוד הבמאיות והבמאים מזמין: קורס לקטורה מקצועית | בשיתוף קרן מקור

עד 13/6 | איגוד הבמאיות והבמאים וקרן מקור מזמיניכם את חברי-ות האיגוד להשתתף הקורס חדש מסוגו, להכשרה מקצועית והשתלבות בעבודת הלקטורה בקרנות הקולנוע.

בעקבות צורך ממשי בשטח, איגוד הבמאיות והבמאים וקרן מקור יזמו סדנה ייחודית וראשונה מסוגה בארץ, שמטרתה לאפשר למשתתפים-ות להשתלב בעבודת לקטורה מקצועית, ליצור קשר מקצועי עם קרנות הקולנוע ולרכוש מקצוע. הסדנה, שתתפרש על פני שבעה מפגשים, תכלול מידע מקצועי שיועבר מפי בכירי-ות התעשייה. בסיום הסדנה תוצריה יועברו לנציגי-ות קרן מקור, כך שאלה יוכלו להתרשם מהיכולות המקצועיות של המשתתפים-ות בתחום הלקטורה, לקידום השתלבות בתחום. 

רקע | 

לקטורה היא אבן דרך בתהליך ההפקה של כל סרט. כל פרויקט, בדרכו לקבלת תמיכה, עובר דרך תהליך לקטורה, ולפיכך יש חשיבות גדולה בבחירה של לקטוריות ולקטורים איכותיים שיודעים לקרוא ולהעריך תסריט.

בשנים האחרונות שונה חוק הקולנוע והוא מעודד שימוש במאגר של לקטורים-ות, במטרה להרחיב את מגוון הקולות ולאפשר נקודות מבט שונות בקריאת הצעות המוגשות לקרנות הקולנוע. אך למעט יצירת המאגר, לא נוצרה הכשרה או תהליך המסדירים את תהליך התמקצעותם-ן של הלקטורים-ות, או מקדמים היכרות בלתי אמצעית בין הנכללים-ות במאגר לבין קרנות הקולנוע. במסגרת ההכשרה, אנו מבקשים לייצר כר פורה להתמקצעות בתחום ולקיים היכרות ומרחב מפגש בין היוצרים והיוצרות המבקשים-ות לשמש כלקטורים-ות לבין א-נשי קרנות הקולנוע.

במהלך ההכשרה ינתנו תרגילים ועבודות מעולם הלקטורה וכך תתאפשר למידה והכשרה של התחום. תוצרי הסדנה יזכו לחשיפה אל מול נציגי-ות קרנות הקולנוע, כך שהקרנות יוכלו להתרשם מהיכולת המקצועית והאישית של הלקטורים-ות השונים/ות. בעקבות כך, בוגרות ובוגרים מצטיינים וראויים-ות של סדנת ההכשרה יוכלו להשתלב בקלות רבה יותר כלקטורים-ות בקרנות השונות, בהתאם לצרכי הקרנות ועם ההבנה של המשמעויות הנובעות מכך (אי היכולת להגיש לקרן בה את-ה משמש-ת כלקטור-ית, וכו’).

מטרה חשובה נוספת שתושג היא היכרות בין היוצרים והיוצרות מהפריפריה לבין יוצרים-ות בולטים בתעשייה שישמשו כמובילי-ות תוכן בהכשרה, וכן הצטרפות של יוצרים-ות מהפריפריה לאיגודים מקצועיים בתחום.

על הסדנה |

“בית מדרש” ללקטורה קולנועית, ומפגש עם מגוון דעות וגישות לעבודת הלקטור-ית.

סדנת ההכשרה תתפרש על פני שבעה מפגשים, כשאורך כל מפגש שעה וחצי. המפגשים ינוהלו במתכונת של “בית מדרש” – דיון מעמיק עם מוביל-ת המפגש, ולאחר מכן יוקדש זמן קצר להצגת התרגיל המעשי. בסיום הסדנה, כל משתתף-ת ייצא עם תיק עבודות מעשי אשר יכיל את כלל התרגילים להגשה שניתנו במהלך הסדנה, אותו הוא יגיש לנציגי-ות הקרן אשר יוכלו להתרשם מיכולותיו המקצועיות.

כל מפגש יורכב מיוצר-ת מוביל-ה ומקצועי-ת מחברי-ות איגוד הבמאיות והבמאים, אשר יעבירו מניסיונם-ן בהקשר המקצועי הנידון במפגש, ויחלקו את ה”אני מאמין” שלהם-ן בכל הקשור לעבודת הלקטורה: כיצד כותבים משוב חיובי ובונה, איך לכתוב באופן ראוי ומכבד, מה עושים כשקוראים תסריט שהוא לא טוב/גרוע לטעמך, ועוד. לאחר מכן יתקיים תרגיל מעשי שינתן על ידי א-נשי הקרן, אשר יבחנו את התוצרים המעשיים של התרגיל, וכך יוכלו להתרשם ממשתתפי הקורס.

מרצי-ות הסדנה מטעם האיגוד: אביגיל שפרבר, אבי נשר, אפרת כורם, טל גרניט, לימור פנחסוב, מרדכי ורדי, שרון מימון. בנוסף למרצים מטעם האיגוד, אנשי קרן מקור ימשבו את משתתפי הקורס לאורך המפגש.

למי הסדנה מיועדת? |

הסדנה מיועדת לחברי-ות איגוד הבמאיות והבמאים, הנכללים-ות במאגר הלקטורים-ות של משרד התרבות, ותינתן עדיפות למי שלא שימשו כלקטורים-ות בעבר בקרנות הקולנוע הארציות. נדרשת חובת השתתפות מלאה בתרגילים ובקריאת החומר שיועבר.

*שימו לב: יוצרים-ות רשומים-ות למאגר הלקטורים-ות שאינם חברי-ות איגוד מוזמנים-ות להירשם לסדנה ולהסדיר חברות באיגוד לאחר מכן. להצטרפות לאיגוד, לחצו כאן.

בכל סדנה ישתתפו עד 15 משתתפים-ות. אחרי הפיילוט הראשון ועל פי דרישת חברי-ות האיגוד הנכללים-ות במאגר, נקיים קורסים נוספים בהתאם לביקוש.

הסדנה תתפרש על פני שבעה מפגשים שבועיים בני שעה וחצי, בשעה 17:00, החל מה-15/6. המפגשים יתקיימו בזום. *שימו לב: המפגש הראשון יהיה ארוך יותר.

עלות הקורס: 500 ש”ח לחברי-ות האיגוד.

מועד אחרון להרשמה: 13/06/2021 בחצות.

*ֿמספר המשתתפים-ות מוגבל, הזדרזו להירשם!*

להרשמה

***

מבנה הסדנה:

מפגש ראשון (כפול) || יום רביעי, 16/6 || 

חלק ראשון: מבוא כללי – מנכ”ל איגוד הבמאיות והבמאים, רועי אלבה.
נושאים שיידונו: חוק הקולנוע, דרכי מימון, נוף היצירה והתמיכה בארץ, מהי לקטורה? חשיבות הלקטורה, תהליכי העבודה כלקטור-ת מקצועי-ת, משמעויות העבודה כלקטור-ית (אי יכולת להגיש לקרנות וכו’), פירוט מסמכי ההגשה השונים – סינופסיס, הצהרת כוונות, טריטמנט, תסריט, חומר מצולם וכו׳.

חלק שני: סינופסיס עלילתי – טל גרניט.
נושאים שיידונו: מהו סינופסיס טוב אילו נקודות יש לבדוק בו, נורות אזהרה, כיוונים חיוביים וכו’; “הצהרת כוונות עלילתית”- מהי הצהרת הכוונות, מה המקום שלה ביחס שלך כלקטור להגשה, אלו נקודות יש לבחון, נורות אזהרה וכיו”ב; תרגיל מעשי + משוב.

מפגש שני || יום שלישי, 22.6 || הגשות עלילתיות (“מיתה טובה”) – שרון מימון
נושאי המפגש: “מיתה טובה” – מעבר על הגשת הסינופסיס/תסריט ודגשים על המבנה הסיפורי בעיניים של כותב-ת ולקטור-ית (המפגש ילווה בקריאה וניתוח של חוות דעת אוהדות ופחות אוהדות שנכתבו על התסריט/סינופסיס של הסרט); תרגיל מעשי + משוב.

מפגש שלישי || יום שלישי, 29/6 || הגשות עלילתיות (“סוף העולם שמאלה”) – אבי נשר
נושאי המפגש: הגשות עלילתיות – מהו טריטמנט עלילתי, מה יש לבחון בו, נקודות חוזקה, נורות אזהרה ועוד; מהו תסריט עלילתי, מה יש לבחון בו, נקודת חוזקה, נורות אזהרה; קריאה מודרכת ב”סוף העולם שמאלה”; תרגיל מעשי + משוב.

מפגש רביעי || יום שלישי, 6.7 || הגשות עלילתיות – אפרת כורם
נושאי המפגש: סינופסיס – מה זה? מעבר על הסינופסיס של “הערת שוליים” וניתוח המבנה; תרגיל מעשי + משוב.

מפגש חמישי || יום שלישי, 13/7 || הגשות דוקומנטריות – לימור פנחסוב
נושאי המפגש: לקטורה בהגשה דוקומנטרית, איך קוראים תסריט לסרט שעוד לא הצטלם ותלוי במציאות שתתפתח? במפגש נצפה בטריילר להגשה אל מול סינופסיס דוקומנטרי כתוב, ונעסוק בהבדלים ובדגשים בצפייה מול הקריאה. תרגיל מעשי מול א-נשי קרן מקור (חוות דעת על סינופסיס לפיתוח והצהרת כוונות, כתיבת חוות דעת על טריילר לדוגמה) + משוב.

מפגש שישי || יום שלישי, 20/7 || הגשות דוקומנטריות (״חתונה הפוכה״) – מרדכי ורדי
נושאי המפגש: בחינת ההגשה של הסרט “חתונה הפוכה” וניתוח מעמיק על פרטי ההגשה לאור תגובות של לקטורים ולקטוריות שתמכו בהגשה או דחו אותה. מתוך כך ננסה להבין לעומק למה לקטורים ולקטוריות מכוונים כשהם רואים הגשה תיעודית. תרגיל מעשי + משוב.

מפגש שביעי || יום שלישי, 27/7 || הגשות דוקומנטריות (״התליין״) – אביגיל שפרבר 
מפגש סיום – עיסוק בסרט “התליין”, הבדלים שבין במאי-ת ללקטור-ית בקריאת סינופסיס דוקומנטרי; תרגיל מעשי (מעבר על תרגיל כתיבת חוות דעת תיק הגשה מלא + משוב סופי על כלל התרגילים.

להרשמה >>