24 ביולי 2018

החדשות: לא כל אחד יכול לקרוא לעצמו “יוצר סדרה”!

מפניות חוזרות ונשנות לאיגוד עולה כי ישנם גורמים בשוק הפקות הטלוויזיה המקבלים קרדיט “יוצר-ת”, למרות שבפועל אינם זכאים לו. איגוד הבמאיות והבמאים ואיגוד התסריטאים הגיעו להבנות הדדיות בנושא וגיבשו הגדרה ברורה וידידותית למונח “יוצר-ת סדרה”. קראו ועדכנו שותפים-ות לעבודה

לאחרונה עלה מספרן של פניות המגיעות לאיגוד הבמאיות והבמאים מיוצרים-ות טלוויזיה, אשר נאלצו להתמודד עם הבעייתיות בהגדרה המעורפלת של “יוצר-ת סדרה”. מפניות אלו עולה שלא פעם, ישנם גורמים בהפקה שמקבלים קרדיט “יוצר-ת”, למרות שבפועל אינם זכאים לו – בין אם בעקבות הפעלת לחץ בלתי ראוי על היוצר-ת האמיתי-ת, או בשל אי הבנת תפקידו-ה והגדרתו-ה של יוצר-ת סדרת טלוויזיה.

לשמירה על הזכות להיקרא “יוצר-ת” קיימת חשיבות קריטית. זכות זו מצויה בשורש זכויות היוצרים וחורגת משיקולים כלכליים גרידא לשיקולים מוסריים. זאת ועוד, במקרים בהם הסדרה נמכרת לחו”ל – כפי שהיא או למטרות עיבוד (רימייק) – וכן, במכירות המשך בגלגולים שונים בשוק המקומי, הקרדיט “יוצר-ת” מגלם בתוכו משמעויות כלכליות לא מבוטלות.

על מנת שהקרדיט “יוצר-ת” יוענק אך ורק למי שאחראי-ת, הלכה למעשה, על יצירת הסדרה, איגוד הבמאיות והבמאים ואיגוד התסריטאים הגיעו להבנות הדדיות בנושא וגיבשו הגדרה ברורה וידידותית למונח “יוצר-ת סדרה”.

בהתאם לעיקרי ההגדרה, “יוצר-ת סדרה” הוא מי שכתב בפועל את התסריט של הפרק לדוגמא (pilot episode) בעונה הראשונה של הסדרה, וכן, שכתב בפועל את תקציר הסדרה (pitch document) – המסמך הראשוני שהוביל לפיתוח הסדרה, ו/או כתב את התנ”ך (bible) של העונה הראשונה.

הגדרה זו, שכוללת הבהרות נוספות הנוגעות לקרדיט “יוצר-ת סדרה”, הופצה לכל גופי השידור, איגודי היוצרים, בתי הפקה, ויותר מ-100 גורמי מפתח התעשייה.

איגוד הבמאיות והבמאים מבקש מהחברים-ות ליצירה להתייחס ולפעול בהתאם לעיקרי ההגדרה ולדווח לנו על כל חריגה ממנה. אלו הזכויות שלכם-ן והפרנסה שלכם-ן – הקפידו לשמור עליהן! האיגוד פועל כדי להעניק לכם-ן את הכלים ואת כל התמיכה הנחוצה.

מומלץ בחום לשתף מסמך זה עם הסוכנים-ות המייצגים אתכם-ן ועם שותפים ליצירה.

לקריאת ההגדרה “מי הוא-א יוצר-ת סדרה” ולהודעת ההבהרה